Colección

Santiago Marítimo

“A Santiago de Compostela so lle falta o mar” é unha frase escoitada a propios e extranos. Tal vez esa utopía marítima sexa so unha boutade, a sabendas do fermoso mar que ten a poucos quilómetros.

Hace ya bastantes años, en un día de intensa lluvia, sentí la extraña sensación de que, estando en plena zona vieja compostelana me encontraba en una población ribereña.

En aquellos tiempos, ni las gaviotas llegaban a Santiago, ni te ponías en la costa antes de una hora.

Fue el reflejo creado por un chaparrón el que momentáneamente creo un canal en la calle que se me antojo navegable y repleta de botes en sus orillas.

Sobresaltado por un claxon de automóvil desperté de este sueño prometiéndome a mi mismo retomar este reflejo de la facultad de medicina en forma de paisaje pintándolo sobre un lienzo.

Veinte años después vi por casualidad una ilustración de un conocido dibujante gallego en la que se mostraba la furia del océano batiendo contra las torres de la catedral, mas tarde un cartel en el que aparecía la plaza del Obradoiro anegada por la marea y se volvió a desencadenar en mi el ansia de realizar aquel auto-encargo pendiente.

Para ello necesitaba un proyecto mas completo y pensé no solo comunicar el “canal de San Francisco” hacia el hostal de los Reyes Católicos, sino abrir otras vías a las playas y muelles que sin duda tan cercanos estaban.

Observando las curvas de nivel en un mapa orográfico me encontré la “cota del Obradoiro” a unos doscientos cincuenta metros y decidí trasladarla a “cota cero” de forma que se inundara en la pleamar. Y mientras rellenaba de azul el espacio que habría de desaparecer asomaron ante mí rías, bahías cabos e islas de forma natural.

También surgían playas y acantilados y ya de forma artificial, muelles y diques.

Paseando ante este nuevo paisaje parecía lógico que el inundado valle del rio Sarela estuviera surcado por trasatlánticos que se dirigieran a la dársena de Juan XXIII, que la península de la Herradura contara con una hermosa playa a su lado, que por el valle de Belvis ascendieran los barcos cargados de pescado hasta la lonja vecina a la plaza de abastos, y que el fondo del valle del Sar albergara la actividad fabril de astilleros y muelles de carga.

Ya solo tenía que realizar apuntes añadir barcos y empezar a pintar.

J.Méndez – Pitelos

Santiago de Compostela é arte en si mesma, arte dende o seu nacemento como vila, como lugar santo, como meta de peregrinación. É arte dende o momento en que se levanta a primeira igrexa, o xermolo da gran catedral que foi medrando co paso dos séculos, igrexa e catedral que se fundamentan nun mito. Pragmatismo arquitectónico, austero no medievo e exultante no barroco, como expresión artística para acoller as almas dos homes e mulleres que durante séculos seguiron un impulso místico, máxico, de aprendizaxe, espiritual sempre. Todas esas almas encontraban e encontran no Camiño algo que buscaban e buscan, e descubren en Compostela a expresión arquitectónica da arte, a expresión espiritual da arte, a expresión relixiosa da arte. Grazas a eles, aos peregrinos, Compostela medra cada minuto facéndose máis cosmopolita, máis única, incrementando o seu mito. Agora é o Mito o que se apoia na arte.

O peregrino ve, sinte, máxia en Compostela. Ve, sinte, unha realidade transformada polas emocións do Camiño que magnifican aínda máis a propia imaxe da cidade.

“A Santiago de Compostela so lle falta o mar” é unha frase escoitada a propios e extranos. Tal vez esa utopía marítima sexa so unha boutade, a sabendas do fermoso mar que ten a poucos quilómetros.

Se o realismo máxico incorpora o sobrenatural, o milagre, o hiperrealismo pode ser a solución para unha situación ilusoria de catástrofe planetaria, medioambiental que mude a paisaxe. Hiperrealismo futurista e utópico tal vez sexa a exprexión dunha realidade inexistente retratada como normalidade cotiá en Santiago Marítimo.

J.Méndez non é alleo a Santiago, como Santiago non pode ser alleo a J.Méndez.  O artista nacéu en Compostela, e dende sempre o Mito estivo con él. Era lóxico que se filtrase unhas veces máis abertamente e outras con sutileza, na súa obra. ¿Pero dónde estaba Compostela na súa pintura? Houbo que esperar a que o mar chegase a Compostela para que Compostela chegase rotunda e definitivamente á pintura de J.Méndez. ¿De que xeito cofluiron ambos? O mar chegóu coa súa luz que impregna todo con outra temperatura de cor, e con él os ceos límpidos e os ceos ameazantes, Sorolla e Constable, pero sempre o mestre Mateo e Casas Novoa, e dende xa Hejduk e Eisenman.

Non descubro nada dicindo que cada paseo polas rúas de compostela pode convertirse nun descubrimento. Ás veces o que se descubre é un detalle nunha fachada de calquera casa, outras veces é a luz cambiante a que se encarga de aportar novos matices na pedra de Santiago. Admirar, visualizar con detalle cada un dos cadros da colección Santiago Marítimo de J.Méndez  aporta sorpresas permanentes. Naveguemos polas rúas e mollémolos pes sen medo.

Pemón  Bouzas